– Nå begynner disse møtene å bli spennende og enda viktigere for oss, sa
styreleder i Brukerhuset, Harald Lothe, rett etter at han hadde avsluttet
møtet mellom Brukerhuset, Brukerutvalget i Helse Fonna, de to
brukerutvalgene for virksomhetene på Revmatismesykehuset samt en rekke
representanter for kommunale brukerråd i helseregionen.
25 tillitsvalgte og representanter hadde møtt fram i kantinen i Brukerhuset i Haugesund
torsdag 14. oktober kl 1800. Harald Lothe konstaterte at dette er ny rekord og han lover å
intensivere kontaktarbeidet overfor kommunene for å sikre en enda tyngre deltakelse fra
lokale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
–Mange rådsmedlemmer har tydeligvis savnet en felles møteplass der det er mulig å drøfte
felles utfordringer som brukerrepresentanter. Selv om hverdagen er ulik i en kommune
sammenlignet med de brukerne som er tett på sykehusdriften, er det åpenbart at vi har mye
å snakke om. Samtidig registrerer jeg at informasjonsbehovet om Brukerhuset er stort og at
vi har en omfattende jobb å gjøre her, sier en fornøyd Lothe.
Kun TEAMS siden mars i fjor
Hoved-innleder på dette faste og regelmessige kontaktmøtet var som tidligere Grete Müller,
leder av Brukerutvalget i Helse Fonna. Hun fortalte at arbeidsforholdene i utvalget helt siden
12. mars i fjor har vært preget av pandemien. Møtene har siden og fram til nå skjedd på
Teams. Halvparten av utvalgets medlemmer var nye da 2021 startet.
–Vi har ennå ikke møtt hverandre ansikt til ansikt nå når nesten et helt arbeidsår har gått, slo
hun fast.
Psykiatrien sliter
Hovedinnlegget hennes denne torsdagskvelden handlet om den aktuelle situasjonen innen
psykiatrien. Også i Helse Fonna har innsøkingen av nye pasienter vært høy i sommer. Innen
voksenpsykiatrien var ventetiden i august 59 dager. Innen barne- og ungdomspsykiatrien 62
dager. En av hovedutfordringen er at ressurssituasjonen utenfor sykehusene er svært
mangelfull.
–Verken psykologene eller psykiaterne kan hjelpe pasienter som trenger jobb, bolig og et
vanlig fritidsliv der de kan oppsøke gode opplevelser. Skal man lykkes i mange pasientforløp,
trenger pasientene tjenester som henger sammen. Derfor er det svært frustrerende for
fagpersonene i helseforetaket at samarbeidet med kommunehelsetjenesten ikke fungerer
godt nok. Mange pasienter skrives ut før behandlingen viser klar effekt, sa hun.
Systemet satt på strekk
Arbeidspresset i psykiatrien er stort og oppleves som uholdbart for mange.
–Kravet om at køen skal ned, effektiviteten opp sammen med kravet til dokumentasjon og
utstrakt registreringspraksis, kan føre til at arbeidspresset blir for stort og til at fagpersonell
søker seg andre stillinger utenfor foretaket. Det må derfor jobbes kontinuerlig med å få tak i
psykologer og psykiatere. Problemet er å holde på dem. Situasjonen er spesielt krevende nå
etter pandemien. Systemet er satt på strekk, sa Müller og beskrev situasjonen som prekær.
Hun er særlig bekymret for oppfølgingen av ungdom med spiseforstyrrelser eller
depresjoner.
«Flyktet» til kommunene
Situasjonen i denne del av Helse Fonnas virksomhet har ikke blitt noe bedre av at den
statlige opptrappingsplanen for rehabilitering og habilitering i kommunene har ført til at
mange psykologer og helsesykepleiere har valgt kommunale jobber. Kommunene frister
med høyere lønn og mindre stressende arbeidsbetingelser. Tilsvarende styrking har ikke
skjedd i sykehusene. Antallet psykologistudenter er ikke øket og det er ikke tatt nye grep for
å rekruttere psykiatere til spesialisthelsetjenesten. Derfor mangler mange poliklinikker i dag
fagfolk og kompetanse.
Fonna-strategiene på høring
Grete Müller tok også for seg forslaget til revidert Utviklingsplan for Helse Fonna for
perioden 2023-2026 og som nå er ute til høring.
–Utviklingsplanen er helseforetakets øverste strategiske dokument og skal danne grunnlaget
for prioriteringer, digitalisering av pasientbehandlingen, byggevirksomhet, organisering av
det nye helsefellesskapet og akuttmedisinske tjenester. Den inneholder også en
kompetanseplan for foretakets virksomheter, opplyste hun. Brukerutvalget har frist for sitt
høringssvar den 12. november og har en stor jobb foran seg. Hun etterlyser blant annet en
klarere ansvarsplassering når det gjelder opplæring av pasientene i de nye digitale
verktøyene som skal gjøre dem til mer aktive deltakere i egen behandling.
Nye, digitale hjelpemidler
Under vimpelen «Pasientens helsetjeneste» pågår det mye spennende utviklingsarbeid i
Helse Vest. Grete Müller framhevet prosjektet eHjerteRehab, som nå utprøves i Bergen. Det
er et tilbud til pasienter som har gjennomgått utblokking av hjertets kransårer og der det er
ønskelig å komme i gang med rask rehabilitering. En ny app hjelper pasientene med å ta
riktig medisin på rett tidspunkt og der det er pasientene selv som rapporterer tilbake til
systemet. Hensikten er å styrke pasientenes kompetanse og mestring - og redusere risikoen
for reinnleggelser. Samme oppfølging er i ferd med å bli skje for andre pasientgrupper, blant
annet epilepsi-pasienter, pasienter med kols og pasienter med inflammatorisk tarm
sykdom.
Blodprøvene forsvant
Müller avrundet orienteringen sin med å liste opp registrerte «barnesykdommer» i nybygget
for Helse Fonna i Haugesund. Telefon- og calling-systemet fungerer ikke tilfredsstillende. På
det nye, helautomatiske laboratoriet har det vært logistikkutfordringer. Samtidig har
bemanningen her vært så dårlig at køer har hopet seg opp. Forsinkelsene har forplantet seg
til poliklinikkene og andre behandlingssteder. Dette er det nå ryddet opp i. Samtidig er det
mye annet å ta tak i. Den såkalte PasOpp-undersøkelsen som ble gjennomført på ny i fjor,
ble besvart av 52 prosent av 400 inviterte pasienter. Året før var pasienterfaringene med
Helse Fonna blant landets dårligste. 2020-undersøkelsen viste at lite hadde endret seg til det
bedre.
Mange hadde ordet etter Grete Müllers innledning. For de som deltok på et kontaktmøte for aller første gang ble det gitt mye informasjon både om arbeidet i Brukerutvalget og i
Brukerhuset. Samtidig ga de frammøtte fra de kommunale rådene klar tilbakemelding om at
de synes at det er mye viktig informasjon å hente i dette fellesskapet og at de så fram til et
tettere samarbeid i tiden som kommer.
Møtet varte i to timer og et kvarter.
Comments